vrijdag 22 juni 2012

Het maakt helemaal niemand wat uit..

Tijdens de laatste etappe van de hardloop4daagse had ik een moeilijk momentje. Een behoorlijk moeilijk momentje. Ik was leeg, moe, geen energie meer om de laatste 10 km van die 100 nog lekker door te rennen. Ik had genoeg van die heuvels en het ‘lekkere zonnetje’. Ik had ook geen zin meer in een ‘gelletje’, bah! Ik wilde niet meer hardlopen, hooguit wandelen. Ik stopte direct met hardlopen en wandelde door het bos. Zowel voor als direct achter mij was er leegte.

Geen hardlopers binnen een straal van 200 meter. Niemand zag dat ik wandelde, niemand. Ik was alleen. Toen sloop er een gedachte in mijn hoofd waarvan ik de echo, nu 3 weken later, nog steeds hoor galmen; “Niels, het maakt ook helemaal niemand uit hoe hard jij loopt…” Ik herhaalde de gedachte; “Het maakt niemand iets uit hoe hard of hoe ver ik loop”.

Om het positief te benaderen: Hoe hard, hoe ver of hoe snel ik loop is alleen voor mezelf belangrijk. Welke doelen ik stel, welke sporten ik doe, hoe ik train en wanneer, het maakt alleen voor mezelf iets uit. Al die zelfopgelegde doelen zijn misschien niet zo belangrijk als ik dacht. Maar waar draait het dan wel om?

Na de hardloop4daagse wilde ik uiteraard weer zo snel mogelijk volop fietsen en zwemmen, want met de hele triatlon van Almere in september in mijn achterhoofd heb ik last van permanente trainingsachterstand. Het is dan ook niet relevant of ik net 100 km heb gelopen in 4 dagen (ruim meer dan mijn gemiddelde maandtotaal). Ik heb in die 4 dagen wel 2 fietstrainingen en een zwemtraining gemist.

Toen ik tenslotte ook nog eens last kreeg van mijn knie (geïrriteerde pees) en mijn beenspieren pijnlijk protesteerden was het hek van de dam. Ik moest noodgedwongen rust houden, nog meer achterstand. Een hele week niets doen, ok een keertje naar de fitness, maar dat tel ik sowieso al niet mee. Mijn doel dreef steeds verder van mij af. Arme ik. Het uitzicht was hopeloos.

Maar toen klonk weer die echo: “het maakt niemand iets uit…”

O, ja. Eigenlijk doe ik het voor mezelf; mijn doel, mijn sport, mijn plezier. Wie maakt het uit of ik die triatlon in 11, 12 of 14 uur doe? Wie zegt dat het belangrijk is om 3,8 km binnen de 1:15 te zwemmen, die 180 km harder of zachter dan 32 km/uur te fietsen en aansluitend de marathon binnen de 4 uur te lopen. Of als ik helemaal niet mee doe? Wat zit ik me druk te maken, het gaat om mijn plezier.

Typisch gevalletje: "voor mijn plezier"

Ik was ‘even’ vergeten dat ik voor mijn plezier sport. Gewoon omdat het lekker is om jezelf moe te maken, de wind door mijn weinige haren te voelen waaien, het zweet op de rug. Het gevoel hebben met een hoger doel bezig te zijn en om daar nog meer van te genieten zou ik zo af en toe een wedstrijdje doen en wie weet ooit toch nog eens die hele triatlon. Dat was nog geen anderhalf jaar geleden, nu gedraag ik me alsof ik mijn allerlaatste kans om mij te kwalificeren voor de Olympische spelen moet opgeven.

Thuis mopperde ik. Mijn jongste zoon mocht meetrainen met de E-selectie van het voetbal. Geweldig voor hem, maar voor mij betekende het 2 avonden extra op pad in de week. Mijn vrouw had opeens een onwillig rooster; donderdag EN vrijdag vroege dienst.. en mijn zwemtraining dan? Ik moest voor mijn werk het hele land door om presentaties te geven, het ging allemaal ten koste van mijn trainingen. Het was allemaal wat. Ik ging het niet halen. Mijn wereld stortte in, ik mopperde en zelfs tijdens een fietstraining kreeg ik de gedachte dat ik deze tijd wellicht toch beter voor een andere training had kunnen gebruiken.

“Het maakt niemand iets uit hoe hard of hoe ver je loopt, het is alleen voor jezelf belangrijk.”

Mijn plezier is belangrijk. Ik zei ‘t tegen mezelf: “Ik doe het voor de lol”. Genieten van de kans die je hebt om te kunnen sporten, genieten dat je soms nog eens een klein beetje snel gaat of ver. Dat je af en toe een wedstrijdje kan doen. Ja, ik moet gewoon lekker genieten, want verder maakt het niemand echt wat uit..

Almere lijkt opeens weer een heel stuk dichterbij.

Nielsuitelst

Mijn 'column' verschijnt 2-wekelijks op www.prorun.nl, de hardloopsite voor de Benelux en wordt gecrosspost op www.dutchroadrunners.nl!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten