zondag 3 juli 2011

NK halve triathlon Didam

Goed idee

Het leek zo'n goed idee in januari; de 1/2 triathlon van Didam. Toen was juli nog zo ver weg. Natuuuuuurlijk ging ik dat redden, maar er kwam twijfel en tegenslagen. uiteindelijk besloot ik het er maar op te wagen, ik zou wel zien.
Het zwemmen was tenslotte 'maar' 2 km i.p.v. 2,5 en het lopen 'slechts' 20km. Tsja, dat is natuurlijk een meevaller ;-)


Vrijdag had ik nog 16 km heel easy gelopen en afgelopen maandag nog een laatste test; 85 km alleen over de posbank en emmapyramide fietsen. Het zal wel goed komen. Als ik het maar relaxed aan deed. Een toertocht.

Inpakken en wegwezen

Bijna slordig pakte ik vrijdagavond mijn tas in, ach ja wat heb je nou echt nodig.. ik ben relaxed, het is een toertocht, het maakt niet uit of ik er 5,5 uur over doe..of 6 ik zei het keer op keer tegen mezelf totdat ik er uiteindelijk zelf ook bijna in ging geloven. Besloot om maar vroeg naar bed te gaan. Weinig slapen is sowieso een slecht idee, zeker na 't doorzakken op donderdagavond. Paste allemaal in het plan, want ik ging naast triathlon ook gewoon naar feestjes en borrels en carnaval en weet al niet wat. Dan maar een beetje extra afzien op zaterdag.

Zaterdagochtendbibbers

Op zaterdag ochtend voelde ik de bibbers.. wat ging ik in godsnaam doen, wat had ik me aangehaald. Oooooo, als ik er straks eens 6 uur over deed omdat ik totaal zou verkrampen tijdens het lopen. Die 2 km zwemmen alleen al.. best een eind voor iemand die pas vanaf september voor het eerst weer in het water lag na 15 jaar!
Maar goed, alles ingeladen en ruim op tijd vertrokken. Het weer was gunstig niet te warm, droog, bewolkt, geen harde wind. Didam lag er mooi bij.

Imposant

Het Parc fermee was fantastisch.. 300 deelnemers, kunstgrasvelden, luxe, netjes..
Ik kreeg er zin in. Zag Ramon en Theo en voelde ook bij hen een lichte spanning. Herkende hier en daar wat twitteraars en de broer van Wladimir Klitschko..oh nee het was Bert Flier, winnaar in Westervoort, wat een gigant is dat toch. Imposant!
Na een WC bezoek waar ik nu nog van moet kokhalzen trok ik voor de 3e maal (ooit) mijn nieuwe wetsuit aan. Hij paste perfect. Bril, oordopjes, badmuts..

Fiets stond klaar, de sokken lagen er..want ik ging relaxed wisselen, want zo ben ik! At nog een mars en legde wat gelletjes klaar. Met Ramon en Theo op weg naar de start. Ooit had ik hier (1995) heel snel gezwommen op de km, maar toen uitgevallen met fietsen (3 lekke banden). En ik was wel eens 28ste geworden, of zoiets.. (1996 geloof ik) toen ik op de vouw-race-fiets van Roelofs had gefietst. Stond toen in de wisselzone tussen Rob Barel en Pim v.d. Bos.. die zeiden NB tegen mij; Goh wat een mooie fiets..ook imposant.

Zwemmen
Het water was bijna warm en het was druk.. een grote groep. Ik ging een beetje achteraan staan in het midden, want ik wilde niet in de drukte (red: dit is een denkfout die ik niet meer moet maken. NB: iedereen inhalen is veel lastiger dan ingehaald worden!)
Na het aftellen en een flauwe toeter gingen we op weg.. het voelde gelijk goed. Op zoek naar iemand of een groepje die ongeveer even hard zwommen. Het leek wel of iedereen van links naar rechts ging, maar telkens als ik opkeek ging ik nog steeds recht op die boei af. Soms was het druk.. met zijn 3'n heel dicht tegen elkaar. Dan dacht ik terug aan de zwemtraining van Menno..lang insteken, doorglijden, strek je uit, krachtig doorhalen en het lukte mij telkens weer om dan vrij eenvoudig voor mijn belagers uit te gaan en op zoek te gaan naar het volgende groepje.. weer die vent met die groen badmuts en dat zwarte pak..of is dit een andere. Toen ik dacht dat ik halverwege ronde 2 was realiseerde ik me dat ik net aan ronde 3 was begonnen.. er was immers maar 1 boei aan de startzijde ;-) het ging goed. De laatste paar honderd meter zwom ik relaxed naar de kant..ik klokte 36'22 toen ik het water uit stapte.. damn.. snel!!

Op naar t fietsen

Ik had de tijd om te wisselen en nam de tijd. Wetsuit snel uit en rustig m'n voeten drogen, sokken aan. Dit doe ik niet bij een kwart, teveel gedoe, maar nu wel lekker die LIDL 'skins'sokken, lekker warm op de kuiten.
Ramon kwam na mij in de wisselzone en vlak voor hem ging ik weer op weg voor het fietsen.
Ik besloot niet teveel op mijn km teller te kijken, maar voelde dat het goed ging komen. In het water had ik een klein krampje in de hamstring gehad, maar daar voelde ik nu helemaal niets meer van. Eerste ronde maar eens testen en dan kijken hoe verder. Inhouden was het idee...

Maar ronde 1 en 2 gingen allebei erg makkelijk. Langzaam liep mijn gemiddelde op van 32 naar 32,2 tot 32,4 in de 3e ronde. En dat was nog inclusief het gewandel in Parc ferme..dus ik ging eigenlijk nog rapper. In de laatste ronden even gas terug mijn gemiddelde schommelde rond de 32,4 en 32,3 veel harder dan ik had gepland. Rustig voorbereiden op het lopen. Met nog 9 km te gaan kwam ik opeens Ramon voorbij die stond te plassen in de berm. Na een paar minuten haalde hij me weer in en bleef ik zo'n 20 meter achter hem hangen. Dat leek me nu wel zo handig.

Mooi fiets momentje..

Het mooiste moment van het fietsen was de rekensom in mijn hoofd.. steeds helderder zag ik dat die 5 uur gewoon haalbaar was. 36 minuten zwemmen + 2,5 uur fietsen en nog een beetje en dan 1'50 lopen en dan was ik er. Ik was helemaal in mijn nopjes en toen ik met 3'06 op de klok ging lopen deed ik zelfs een klein vreugde sprongetje; yes het was gewoon mogelijk; binnen de 5 uur.. !

20 km relaxed hardlopen

Direct bij de start van het lopen , in het voetbal stadion stond Annette en Meinte en nog wat vrienden. Ik voelde mijn spieren ontspannen, dit ging lekker worden. Ik stak een vinger in mijn neus en lachtte naar ze.. "ja, makkie!"
OK een beetje overmoedig want ik moest nog 20 km, maar ik wilde ze in elk geval laten weten dat ik er goed bij zat (liep). Eerst maar eens zien of ik gewoon kon blijven lopen zonder gewandel. zelfs als zou ik heel rustig aan doen dan nog binnen mijn gestelde doel van 5'15 en als het een beetje mee zat..
En het zat mee. Mijn eerste doorkomst in het 'stadion' was na 24 minuten.. WAT!!! 24 , vierentwintig, 20+4 .... niet te geloven. Ik liep rustig en dan toch nog 24 minuten. Geen kramp of steken, dit ging ik echt serieus goed. Kon ik nog wel 3 rondes zo volhouden. Ik zag Cornelis Scheltinga langs de kant en riep nog heel vrolijk: "Hee Cornelis" Er kwam een wat euforisch gevoel over me heen..

Bleek ook later uit Cornelis zijn tweet: Nice; Zag er ook goed uit!. Zo kan je 20 km lachend door Didam rondrennen. Damn 4*25 is 100 minuten.. dat wordt gewoon 4'50.. hahaha. De volgende ronde ging ook weer in 24 minuten en nog steeds makkelijk. Ik zwaaide al van ver dat ik eraan kwam en met de duim omhoog liep ik langs mijn fans..

Nog 2 rondjes
Halverwege een gelletje genomen die ik in mijn broek had gestoken.. Powerbar vanille, hmmm dat smaakt dus naar Bebogeen, heerlijk. Een verwen lekkernij en nog goed ook. Ik hield nog een beetje in dan kon ik wellicht de laatste ronde nog at gas bijgeven. Hier en daar kwam een dame of heer me nog hard voorbij en ik haalde zelfs nog wel eens iemand in. Er is nog wel wat ruimte voor verbetering, maar ik klaag niet. 3e ronde 25 minuten.
De laatste ronde was ik vooral blij dat het allemaal zo goed was gegaan, echt versnellen zat er niet eens meer in, maar hoefde eerlijk gezegd van mij ook niet meer. Dit was al fantastisch. Ik telde de seconden in gedachte weg, liep 200 meter voor mezelf uit, daar is die bocht dan naar links..


Alaaf!!
Ik had thuis verzonnen dat ik graag met mijn carnavalssteek over de finish wilde.. gewoon, ja, want zo ben ik. Maar tegen Annette had ik al gezegd dat als ik dood zou zijn ik er niet eens om zou vragen. Nu kon ik natuurlijk niet anders. Dus 200 meter voor de streep mijn pet voor steek geruild en vrolijk, zwaaiend en lachend naar de finish.. heerlijk!




No matter what, I'm feeling sexy

Eenmaal over de finish voelde ik me geweldig.. Wauw.. voelde me nog zo goed. Annette en meinte stonden direct bij me.. ik kon wel dansen, afgezien van de stijve spieren. Er was ook zoveel lekkers uitgestald, snoep, appel, banaan, sinaasappel, chips, energiedrank.. poffertjes.. Ik heb er van genoten. Ik had honger voor 10. Even zitten op de grond.. pfff Oh man.. I'm feeling sexy!!


nabrander / nerdsectie

Mijn voorspelde eindtijd 5'15 werkelijke eindtijd 4:43
Ruim een half uur sneller dan ik had gehoopt!

Zwemtijd -2km- 36:41
Fietstijd -78 km- 2:23:31 (32,7 km/uur)
Looptijd -20 km- 1:36:12
(loopronde's van 5 km: 23:13 / 23:52 / 24:11 / 24:57)

Uiteindelijk werd ik op het Nederlands Kampioenschap 28ste...
(van de 36 ;-) in mijn leeftijdscategorie 40-45)

Overall was ik 159e van de 259 deelnemers (en de 300 inschrijvingen)
Kortom (nog) net geen middenmoter...

We are 138

Mijn startnummer vandaag was 138. Voor sommige mensen heeft het nr een betekenis of een relatie naar iets of een wat. Mij maakt het niet zo uit, maar ik heb gezocht naar een en kwam toevallig deze groep tegen voor wie 138 een speciale betekenis heeft..



vandaag was ik 138!

2 opmerkingen:

  1. Die foto waarop je op het gras ligt doet me denken aan:

    I'm too sexy for my shirt too sexy for my shirt
    So sexy it hurts
    ...
    I'm a model you know what I mean
    And I do my little turn on the catwalk
    Yeah on the catwalk on the catwalk yeah
    I do my little turn on the catwalk

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey Niels

    Hier Fiets en Loop Hans (Baars)(zzzzzwemmen is voor mij iets van Mars) Gaaf man! Mooi beschreven, maar dat wist ik, je bezit ook nog de vaardigheid van de pen.

    spreek je wel!

    BeantwoordenVerwijderen