zaterdag 15 oktober 2011

YES! Herfst!

Op de website www.prorun.nl was een wedstrijd uitgeschreven voor de positie van columnist. Schrijf je verhaal en win het verzorgen van de wekelijkse column, helemaal gratis. Klinkt als een kat in de zak winnen, maar als je graag schrijft en hardloopt dan maakt het allemaal niet uit.

Als je wilt stemmen op mijn column kan dat hier: http://www.prorun.nl/columns/yes-het-is-herfst

Hier istie alvast (het is tenslotte MIJN column)

Yes! Het is Herfst.
Niels Uitelst - 14 oktober 2011


Heb je, net als ik, ook al zo kunnen genieten van de herfst? 's Ochtends verlaat je in het donker je huis en bij thuiskomst zijn de lampen alweer aan. De wind wordt onvoorspelbaar en vlagerig en af en toe komt een regenbui voorbij die al wat weg heeft van hagel of natte sneeuw. Heerlijk, het is weer herfst. Het jaargetijde van mentalisten, doorzetters en echte loopliefhebbers is aangebroken.
`$title`

Vanaf maart dit jaar is hardlopen een makkie geweest. OK, we hadden een 'rotzomer', maar het was nooit te warm en er was altijd wel een droog uurtje gedurende de dag. Kortom; iedereen kon het afgelopen half jaar zijn loopschoenen aantrekken en zich hardloper noemen.

Met de intrede van de herfst is ook tijd voor twijfel en het 'grote afhaken' gekomen. Ga ik wel als het zo hard regent of nu het zo koud is. Waar loop ik langs als het donker is en zijn er wel verlichtte routes in de buurt?

De belangrijkste vraag is natuurlijk; waarom? Waarom ga ik naar buiten in de regen, waarom ga ik de kou en het donker trotseren? Ben ik eigenlijk wel hardloper genoeg?

Welke loop is het waard, hoeveel wil ik afvallen, hoeveel ga ik genieten?

Een enkeling perst er nog een najaarsmarathon uit en verlengd zijn motivatie tot in de herfst. Maar dan; waarom, waarom waarom?

Er zijn lopers die zichzelf nooit die vraag stellen: waarom? Ik ben jaloers op ze. Ze lopen in weer en wind, in een trance, altijd in hun eigen tempo zomaar nergens heen. Zij lijken te zeggen: "Waarom? Daarom!"

Ik mis dat gen, dat stukje DNA om 'nergens heen' te lopen. Ik heb doelen nodig!

De Berenloop, de HANKAN Marathon de triathlon van Almere. Ik moet ergens naar toe lopen. Zelfs als ik mijn vaste rondje loop staar ik krampachtig op mijn horloge om een doel te bereiken. Die doeltijd of dat ene extra rondje. Weer exact 10 km gelopen, doel gehaald. Heerlijk!

Dit najaar heb ik vol gepland. Vol met loopjes, tijden en routes. Vol met doelen. Ik reken daarbij op heel veel slecht weer. Regen, kou, afzien langs donkere wegen, verdwalen over dijken en wat al niet meer. Denkend aan de afhakers en de thuiszitters loop ik door. Uiteindelijk weet ik dat ik niet een van mijn doelen hoef te halen als ik in maart maar kan zeggen; "ik heb het gehaald. Herfst en winter overleefd. Yes! Ik ben nog hardloper!"

NielsUitElst

http://www.prorun.nl/columns/yes-het-is-herfst

Geen opmerkingen:

Een reactie posten