donderdag 5 januari 2012

Januari: motivatiemaand

Januari is voor mij 'de maand van de motivatie'. Voor jou misschien ook wel? Vol nieuwe doelen en goede voornemens. Kortom een frisse start en een klein beetje een nieuw leven. Nou alleen nog even die motivatie vinden. Het is een onderwerp waar ik uren over kan praten en nadenken; motivatie.
Volgens de Dikke Van Dale betekent het; beweegreden of drijfveer. Verpakt in slechts een enkel woord. Voor mij persoonlijk is motivatie eerder een innerlijke zoektocht dan het; alleen maar nastreven van een doel. Een doel kan voor jezelf interessant zijn en heeft wellicht weinig nut. Een marathon, een snelle 10 km of je eerste 5 km. Allemaal doelen die voor jou en degene die dichtbij je staan wel bijzonder zijn. Het is dan niet het doel zelf, maar de weg er naartoe samen met de mensen om je heen die het zo mooi of boeiend maakt. Daar haal jij je motivatie uit.

Goed, motivatie. Ik heb een algeheel gebrek aan motivatie. Ik meen dat ik genoeg talent, spierkracht, opgeslagen energiereserves, doelen etc. heb. Maar binnenin mij knaagt een "ik heb geen zin" gevoel. Er zijn heel veel smoesen die me daarbij goed van pas komen. Waarmee ik mezelf kan overtuigen dat ik niet hoef, mag of kan. Net gegeten, moe, te donker, geen tijd, niet de juiste kleren, spierpijn, afijn, vul de lijst maar aan met jouw favoriete smoes.

Ik heb een collega die ook hardloopt. Ze houdt niet van hardlopen, zegt ze. Sterker nog, ze stelt zelfs dat hardlopen; "doelloos ronddraven" is. Ik geef haar wel eens tips of probeer haar te motiveren. Niet dat het altijd zin heeft of effect. Soms vraagt ze aan mij of ze die avond nog 'moet' hardlopen. Uiteraard zeg ik dan volmondig: "JA!", ik probeer nu eenmaal een goede coach te zijn. Ik weet zelf hoe lastig dat is, maar misschien is het wel makkelijker als een ander tegen je zegt wanneer je moet gaan en wat je moet doen. Het motiveert mezelf in elk geval ook weer om dan toch maar te gaan rennen.

Vorige week zag ik op Discovery Channel een fantastisch staaltje motivatie. De Britse roeier James Cracknell (won 2 gouden olympisch medailles en was 6 maal wereldkampioen) deed mee met de Marathon des Sables. Een loodzware 6-daagse ultraloop van 254 km door de woestijn van zuid-Marokko. Nog nooit was een Brit hoger dan de 13e plaats geƫindigd. James, geen hardloper van nature, ging tot het uiterste en daar voorbij. Niet te stoppen, geen twijfel, geen lichamelijk leed was te groot om hem te laten opgeven. Het was ijzingwekkend hem zo veel van zichzelf te zien vragen. Hij leek wel over een onuitputtelijke bron van motivatie te bezitten. Nee, hij had ene onuitputtelijke bron. Hij finishte uiteindelijk als 12e.

Zo'n onuitputtelijke bron motivatie als James Cracknell bezit heb ik nog niet gevonden, toch schijn je er aan te kunnen werken. Ik kwam vorig jaar iemand tegen die voor een sportpsycholoog werkt. De sportpsycholoog in kwestie; Rico Schuijers, werkt o.a. voor NOC NSF. Hij begeleidde tijdens de Olympische spelen in China de hockeydames, waterpolodames, Rutger Smith, Inge Dekker en nog een paar topatleten. Na flink wat heen en weer gemail, hebben we (ons triatlon team) hem gestrikt om een workshop 'mentale training' te geven. Korte beschrijving; "Hoe kun je ervoor zorgen dat je mentaal zo getraind bent, dat je het beste uit jezelf of een team kunt halen op het juiste moment".
Wat een uitkomst! Ik kan daar dus voor gaan zorgen! In een wedstrijd of een training of als ik eens wat anders wil doen (qua training). De workshop is 8 februari, dus ik moet januari nog even op eigen kracht doorkomen. Ik hoop stiekem dat ik tijdens de workshop te horen krijg dat het 'er altijd al in zat' en ik het alleen even moest horen. Lekker zorgeloos 2012 in, ik krijg er spontaan zin van om te gaan lopen.. Oh yeah, het werkt nu al!

Nielsuitelst


Voor wie zin heeft: Je kan nog deelnemen aan de workshop "mentale training". Er zijn nog ca. 20 plaatsen beschikbaar. Kosten zijn 10 euro (normaal al gauw 25 euro)
Woensdag 8 februari, lokatie Runnersworld Arnhem vanaf 20:00h. Vooraf aanmelden bij mij via: Nielsuitelst@gmail.com

Colofon: Mijn blog schrijf ik voor de lol en verschijnt 2-wekelijks op http://www.prorun.nl/
ProRun is een initiatief ontstaan uit de liefde voor de loopsport. Dagelijks is een klein team van loopliefhebbers bezig hun belofte aan de loper waar te maken: 'Lopers helpen om op een verantwoorde manier hun sport te beoefenen'. Met meer dan 5000 bezoekers per dag een van de grootste loopsites van de Benelux.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten