vrijdag 15 april 2011

Uitslag pannenkoekenrace (HANKAN marathon)


Het was een ouderwetse wedstrijd, geen theekransafspraakje met een we-zien-wel houding. Ja leuk laten we 'iets' gaan doen dat is lachen. Nee, nee, nee! Slecht slapen, buikkrampen, zenuwen. Wat trek ik aan, niet teveel, niet te weinig. Ben je op tijd, hoe laat dan? en kan je dan mijn spullen ophalen, ik bel je wel voor de zekerheid..

Kortom zo'n wedstrijd waar je 3 dagen van te voren al van geniet. Natuurlijk ging het nergens over, want dat Menno ging winnen dat voelden we al aankomen.. maar er is glorie en eer in de strijd en dus gingen we ervoor. Zondagochtend vroeg op weg naar de HANKAN hogeschool in Arnhem, Ruben kwam op de fiets. Mijn vrouw, Annette, bracht mij weg en ging weer naar huis om mij straks bij de wissel in Gendt weer op te vangen.

Mooie plannen hadden we... ik ging voor 1:35 en hoopte stiekem op ene hele goeie dag en nog een paar minuten eraf.



Menno zag er strak uit, focus.. mooi! Om 09:00 startte de hele marathon, wij (estafette team) een kwartiertje later. Ruben op de fiets die zou na de start richting Gendt fietsen en daar wachten..

Cindy, mijn collega, was speciaal vroeg uit d'r bed gekomen om mijn tas met (koopmans meelloop) trui en broek aan te nemen, thanks Cindy! Vlak voordat het startschot klonk werd onze 'weddenschap' nog genoemd door de speaker en klonken we met naam en toenaam uit de speakers.. haha.cool ;-)

Een groepje van 130 lopers stond klaar voor een van de 2-pers. of 4-pers estafette teams. Ik dacht: hard starten, die eerste kilometer heb je dan kado. Daarna terugzakken naar 4'30/km en tot aan de 16 km volhouden en op t eind versnellen. Dat harde starten ging goed , de eerste 2 km in 8'13, ai wel net iets te hard. Rustig iets snelheid terug en km's rond de 4'30 min gelopen Tot aan 10 km want het voelde niet helemaal lekker, toch nog iets meer gas terug nemen km's lopen in 4'40 - 4'50 min. lopen, maar ook dat tempo was teveel. Even dacht ik nog: "ik ga nu gewoon weer versnellen" en dat ging precies 1 km goed tot ik me compleet leeg voelde. Het was worstelen naar de finish, tot de laatste meters gonsde het door mijn hoofd dat ik moest gaan wandelen.. wandelen..NU!, Ik kan niet meer, ga toch wandelen, toe dan, wandelen.. strompelend ging ik over de finish. Ruben pakte gauw de chip over en ging als een speer er vandoor.

Op weg naar Nijmegen.

Annette en de kinderen stonden tevreden bij de finish, maar ik.. ik kon nog geen woord uitbrengen.. 1'37.. sh*t.. echt te langzaam.. maar zo leeg.. Voor je eigen kinderen ben je altijd een held en dat maakt veel goed na zo'n gruwelijke race..alhoewel gruwelijk.. 18 graden, volop zon en een prachtige route door de bloeiende betuwe, een mooiere hel dan dit had ik nog nooit gezien. Na een minuut of 10 en wat energie drankjes weer beetje bijgekomen..op naar Nijmegen want dan konden we Ruben nog zien finishen.



zo'n grote pannekoek wil ik !



Aldaar aangekomen bleek dat Menno de HANKAN marathon gewonnen (!) had in 2'44.. DAMN!! Wat een klasse. Dubbele prijs want eerste overall en eerste bij de heren40. Menno's vrouw (Sietske) stond bij de finish, leuk om na 't getwitter iemand ook eens echt te zien. Vol ontzag zag ik hoe fris Menno er nog bij liep, ja natuurlijk had hij spierpijn, maar ja wie wint die voelt geen pijn en lacht ;-) We moesten nog even wachten en daar kwam ook Ruben binnen.. die had strak gelopen 1'18 Check! Latere analyse leerde dat hij de 5e snelste halve marathon tijd had gelopen van de 262 halve marathonnen -incl. de 4pers teams- . Ik zat rond de 80ste plek. Ruben met minimaal verval, echt sterk.

Na de finish bekende Menno dat ie eigenlijk helemaal niet van pannekoeken hield, maar natuurlijk wel van eer en glorie. Ik ben hem dankbaar dat ie zo snel had gelopen, want met 1'30 waren we nog 6 minuten tekort gekomen, dus ik hoefde me achteraf niet schuldig te voelen. En Menno, hij is ons ook dankbaar natuurlijk. Wie anders hebben hem opgejaagd naar deze fantastische prestatie? Juist Ja! Team Pannekoek!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten